Mænd: Godt helbred og stor dødelighed

Ved Kaare Christensen, professor ved SDU

Mandag den 9. oktober 2023 kl. 19.00 - 21.00

Sted: Professionshøjskolen UCL, Klostervænget 4 (Sygeplejerskeuddannelsen).

Entré: 75 kr. Køb billet: se nederst på denne side.

Mænd har livet igennem en betydeligt højere dødelighed end jævnaldrende kvinder. Det gælder fra fostre til 100-årige, og forskellen er ikke ubetydelig: Danske mænd kan i gennemsnit forvente at leve 3-4 år kortere end kvinder. Alligevel rapporterer mænd i alle aldre om færre symptomer og sygdomme end jævnaldrende kvinder.

Men hvorfor dør mænd så tidligt? Er det biologi alt sammen, eller er mændene selv ude om det, og burde de blot tage ved lære af kvinderne?

Kaare Christensen er læge, ph.d., dr.med. og har siden 1998 været professor ved Syddansk Universitet i Odense. Han er forfatter til populærvidenskabelige bøger herunder ”Hvorfor ældes vi så forskelligt?” (Gyldendal, 2000), ”Kend din krop, mand” (Aschehoug, 2006) og ”Skarpe hjørner & Runde dage” (Munksgaard, 2016). Kaare Christensen har modtaget en lang række danske og internationale forskningspriser, og han er en hyppig gæst i medierne, og han har modtaget Syddansk Universitets formidlingspris, der gives til forskere for levende og kreativ kommunikation af deres faglige felt.

Pris: 75 kr.
Klik på knappen nedenfor for at købe billet(ter)