Er personalemangelen i sundhedsvæsenet uløselig?

Ved Kjeld Møller Pedersen, professor i sundhedsøkonomi og -politik, SDU

Onsdag den 9. november 2022 kl. 19.00 - 21.00

Der har været personalemangel i sundhedsvæsenet i mange år, men udfordringen efter coronaen er større end nogensinde.  Og der er også personalemangel i det tilgrænsende ældreområde.

Hvad er årsagerne?

Politikere og fagfolk leder febrilske efter løsninger - men der er desværre nok ingen hurtige og lette løsninger.  I forbindelse med den nylige sundhedsreform blev der nedsat en kommission, der skal se på problemerne. Kommissionen står overfor et kæmpearbejde, bl.a. fordi spørgsmålet om personalemangel ikke kan ses løsrevet løn- og arbejdsvilkår i det øvrige offentlige og private arbejdsmarked.  Er det en gordisk knude - eller er muligt at skære igennem?