PRESSEMEDDELESE

Svendborg Folkeuniversitet sætter i foråret fokus på byen Svendborg – historisk og aktuelt. Det sker igennem 4 foredrag med forskellige vinkler.

I det første foredrag, der arrangeres i samarbejde med AOF d. 22. 3., fortæller Per O. Thomsen, som har været arkæolog ved Svendborg Museum i en hel menneskealder, om livet i Middelalderens Svendborg: Hvilken rolle spillede Ørkildborgen, kirkerne, Gråbrødreklosteret, Kongens Mølle og Spedalskhedshospitalet for byens borgere?

De 2 næste foredrag arrangeres i samarbejde med Svendborg Museum. Den aktuelle anledning er, at der for nylig udkom en ny udgave af Trap Danmarks bind, der dækker Sydfyn. D. 7. april vil Niels Elers Koch, der er chefredaktør på Trap Danmark, gennemgå historien bag værket og give et overblik over indholdet i bogen. Man vil f.eks. kunne blive klogere på Cittaslow-bevægelsen, Valdemar Slot, jernalderlandsbyen Gudme og på kommunens erhvervsliv. Undervejs vil man også få indblik i hasselmus, GOG Håndbold, Naturama og betydningsfulde kunstnere som Kai Nielsen og Nini Theilade. En af medarbejderne på Trap Danmarks bind om Sydfyn er museumschef ved Svendborg Museum Esben Hedegaard. Titlen på hans foredrag d. 27.4. er Svendborgs mange ansigter, og han vil forsøge at finde ind til Svendborg Kommunes kerne og gå på jagt efter Svendborg sjæl.

Det sidste foredrag d. 4.5. handler om Svendborg som maritim uddannelsesby. SIMAC er landets førende maritime uddannelsesinstitution, og på havnen er et nyt SIMAC ved at blive bygget. Svendborg har et levende maritimt erhverv og en rig maritim kulturarv. Grundlaget for fastholdelsen og udviklingen af det maritime miljø i Svendborg er ikke mindst de maritime uddannelser, der historisk har leveret, og fortsat leverer de nødvendige kompetencer til erhvervet. Det vil man kunne høre meget mere om i foredraget ved Jan Askholm, der er studierektor ved SIMAC.

På Svendborg Folkeuniversitets hjemmeside www.svendborgfolkeuniversitet.dk kan man læse mere om arrangementerne og finde praktiske oplysninger.